Критерії оцінювання навчальних досягнень
При оцінюванні рівня навчальних досягнень з біології
враховується:
- рівень оволодіння біологічними ідеями, що становлять
важливу складову загальнолюдської культури: рівні організації живої природи,
зв'язок будови і функцій організмів, історичний розвиток органічного світу,
різноманітність організмів, цілісність і саморегуляція живих систем, зв'язок
людини і природи;
- рівень умінь використовувати теоретичні знання у
практичній діяльності, під час розв'язування задач чи вправ різного типу,
уміння робити висновки та узагальнення на основі практичної діяльності;
- рівень оволодіння практичними уміннями та навичками
спостереження та дослідження природи, виконання лабораторних та практичних
робіт.
Всі види оцінювання навчальних досягнень учнів
здійснюються за критеріями, наведеними в таблиці.
Рівні навчальних досягнень учнів
|
Бали
|
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
|
I. Початковий
|
1
|
Учень (учениця) з допомогою вчителя або з
використанням підручника (робочого зошита) розпізнає і називає окремі
біологічні об'єкти; знає правила техніки безпеки при виконанні лабораторних
та практичних робіт
|
2
|
Учень (учениця) намагається відтворити окремі факти, з
допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита), наводить
елементарні приклади біологічних об'єктів і їх окремі ознаки; за інструкцією
і з допомогою вчителя фрагментарно виконує лабораторні та практичні роботи
без оформлення
|
|
3
|
Учень (учениця) відтворює окремі факти, з допомогою
вчителя або з використанням підручника фрагментарно характеризує окремі
ознаки біологічних об'єктів; відповідає на запитання, що потребують
однослівної відповіді; за інструкцією і з допомогою вчителя
фрагментарно виконує лабораторні та практичні роботи без належного оформлення
|
|
II. Середній
|
4
|
Учень (учениця) з допомогою вчителя або з використанням
підручника відтворює незначну частину навчального матеріалу, дає визначення
окремих біологічних понять, дає неповну характеристику загальних ознак
біологічних об'єктів; у відповідях може допускати помилки; за інструкцією і з
допомогою вчителя виконує лабораторні та практичні роботи з неповним їх
оформленням
|
5
|
Учень (учениця) відтворює основний зміст навчального
матеріалу, відповідаючи на запитання вчителя; характеризує загальні ознаки
біологічних об'єктів; дає визначення окремих біологічних понять; наводить
приклади, що ґрунтуються на матеріалі підручника; у відповідях може допускати
помилки; за інструкцією і з допомогою вчителя виконує лабораторні та
практичні роботи, частково оформляє їх
|
|
6
|
Учень (учениця) самостійно, але неповно відтворює
навчальний матеріал, частково дотримується логіки його викладу; відповідає на
окремі запитання; у цілому правильно вживає біологічні терміни; характеризує
будову та функції окремих біологічних об'єктів за планом; у відповідях
допускає помилки; розв'язує прості типові біологічні вправи і задачі з
допомогою вчителя; за інструкцією і з допомогою вчителя виконує лабораторні
та практичні роботи, оформляє їх без висновків
|
|
III. Достатній
|
7
|
Учень (учениця) самостійно відтворює більшу частину
навчального матеріалу, застосовуючи необхідну термінологію; розкриває суть
біологічних понять; характеризує основні положення біологічної науки,
допускаючи у відповідях неточності; розв'язує прості типові біологічні вправи
і задачі звертаючись за консультацією до вчителя; за інструкцією виконує
лабораторні та практичні роботи, звертаючись за консультацією до вчителя,
оформляє їх, робить висновки з допомогою вчителя
|
8
|
Учень (учениця) самостійно відтворює навчальний матеріал;
відповідає на поставлені запитання, допускаючи у відповідях неточності;
порівнює біологічні об'єкти, явища і процеси живої природи, встановлює
відмінності між ними; виправляє допущені помилки; розв'язує типові біологічні
вправи і задачі користуючись алгоритмом; за інструкцією виконує лабораторні
та практичні роботи, звертаючись за консультацією до вчителя, оформляє їх,
робить неповні висновки
|
|
9
|
Учень (учениця) вільно відтворює навчальний матеріал та
відповідає на поставлені запитання; з допомогою вчителя встановлює
причинно-наслідкові зв'язки; дає порівняльну характеристику біологічним
об'єктам явищам і процесам живої природи; розв'язує стандартні пізнавальні
завдання; виправляє власні помилки; самостійно розв'язує типові біологічні вправи
і задачі; за інструкцією виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє
їх, робить нечітко сформульовані висновки
|
|
IV. Високий
|
10
|
Учень (учениця) системно відтворює навчальний матеріал у
межах програми; дає повні, змістовні відповіді на поставлені запитання;
розкриває суть біологічних явищ, процесів; аналізує, систематизує,
узагальнює, встановлює причинно-наслідкові зв'язки; використовує знання у
нестандартних ситуаціях; самостійно розв'язує біологічні вправи і задачі у
межах програми; за інструкцією виконує лабораторні та практичні роботи,
оформляє їх, робить чітко сформульовані висновки
|
11
|
Учень (учениця) логічно та усвідомлено відтворює
навчальний матеріал у межах програми; обґрунтовано відповідає на запитання;
самостійно аналізує і розкриває закономірності живої природи; наводить
приклади, що ґрунтуються на власних спостереженнях; оцінює біологічні явища,
закони; виявляє і обґрунтовує причинно-наслідкові зв'язки; аргументовано
використовує знання у нестандартних ситуаціях; самостійно розв'язує
біологічні вправи і задачі; за інструкцією ретельно виконує лабораторні та
практичні роботи, оформляє їх, робить логічно побудовані висновки
|
|
12
|
Учень (учениця) виявляє міцні й глибокі знання з біології;
вільно відповідає на ускладнені запитання, з використанням міжпредметних
зв'язків; самостійно характеризує біологічні явища і процеси, виявляє
особисту позицію щодо них; уміє виокремити проблему і визначити шляхи її
розв'язання; користується джерелами інформації, рекомендованими вчителем;
вільно розв'язує біологічні вправи і задачі різного рівня складності
відповідно до навчальної програми; ретельно виконує лабораторні та практичні
роботи, оформляє їх, робить самостійні обґрунтовані висновки
|
ОЦІНЮВАННЯ ЛАБОРАТОРНИХ І ПРАКТИЧНИХ РОБІТ
|
||
При оцінюванні лабораторних і практичних робіт
враховується:
– обсяг виконання завдань роботи;
– наявність помилок, їх кількість;
– оформлення роботи (порядок оформлення,
виконання рисунків біологічних об’єктів, охайність тощо);
– для лабораторних робіт наявність і
зміст висновків (відповідність меті та змісту завдань роботи, повнота,
логічність, послідовність тощо);
– для практичних робіт наявність і зміст
звіту про роботу;
– рівень самостійності під час виконання
завдань і формулювання висновків (написання звіту).
|
||
Рівні навчальних досягнень
|
Бали
|
Характеристика навчальних досягнень учня (учениці)
|
ПОЧАТКОВИЙ
|
1
|
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з
використанням підручника (робочого зошита) розпізнає і
називає окремі біологічні об’єкти
|
2
|
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з
використанням підручника (робочого зошита) називає окремі ознаки
біологічних об'єктів; наводить елементарні приклади біологічних
об'єктів
|
|
3
|
Учень (учениця) відтворює окремі факти; за допомогою
вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) характеризує окремі
ознаки біологічних об'єктів; відповідає на запитання, що потребують
однослівної відповіді (наприклад так або ні); допускає суттєві біологічні
помилки
|
|
СЕРЕДНІЙ
|
4
|
Учень (учениця) за допомогою вчителя відтворює незначну
частину навчального матеріалу; дає визначення окремих біологічних понять,
неповну характеристику загальних ознак біологічних
об’єктів, допускаючи несуттєві біологічні помилки
|
5
|
Учень (учениця) відповідаючи на запитання вчителя
відтворює основний зміст навчального матеріалу; характеризує
загальні ознаки біологічних об’єктів, дає визначення окремих
біологічних понять, описує біологічні
об’єкти за планом, допускаючи несуттєві біологічні помилки; проводить та описує спостереження; за допомогою вчителя виконує прості біологічні дослідження та описує їх результати; за допомогою вчителя розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі |
|
6
|
Учень/учениця самостійно, але неповно відтворює навчальний
матеріал, відповідає на окремі запитання; частково пояснює відповідь
прикладами, що наведені у підручнику; у цілому правильно вживає біологічні
терміни; характеризує будову та функції окремих біологічних об’єктів за
планом з незначними неточностями; за зразком розв’язує прості типові
біологічні вправи і задачі
|
|
ДОСТАТНІЙ
|
7
|
Учень/учениця самостійно відтворює основну частину
навчального матеріалу, використовуючи необхідну термінологію; розкриває суть
біологічних понять, допускаючи у відповідях неточності; за визначеними
ознаками порівнює біологічні об‘єкти та
явища; виконує прості біологічні дослідження та
описує їх результати; з допомогою вчителя
формулює висновки
|
8
|
Учень/учениця самостійно відтворює навчальний матеріал;
відповідає на поставлені запитання, допускаючи у відповідях неточності; порівнює
біологічні об’єкти, явища і процеси живої природи, встановлює відмінності між
ними; пояснює причиннонаслідкові зв’язки; застосовує отримані знання у
стандартних ситуаціях; розв’язує типові біологічні вправи і задачі
користуючись алгоритмом
|
|
9
|
Учень/учениця вільно відтворює навчальний матеріал
та відповідає на поставлені запитання; аналізує
інформацію, за допомогою вчителя встановлює причиннонаслідкові зв’язки;
самостійно розв’язує типові біологічні вправи і задачі;
використовує знання у стандартних ситуаціях; виправляє помилки; уміє
працювати зі схемами, графіками, малюнками, таблицями, атласамивизначниками,
натуральними біологічними об’єктами та їх моделями; виконує прості біологічні
дослідження та пояснює їх результати; виявляє емоційноціннісне ставлення до
живої природи
|
|
ВИСОКИЙ
|
10
|
Учень/учениця логічно та усвідомлено відтворює навчальний
матеріал у
межах програми; розкриває суть біологічних явищ, процесів, пояснює відповіді прикладами; дає порівняльну характеристику біологічним об’єктам і явищам з визначенням подібності й відмінності; аналізує, систематизує, узагальнює, встановлює причиннонаслідкові зв’язки; використовує знання у нестандартних ситуаціях; виявляє ставлення й готовність реагувати відповідно до засвоєних ціннісних орієнтацій |
11
|
Учень/учениця виявляє міцні й глибокі знання з біології у
межах програми; самостійно аналізує і розкриває закономірності живої природи,
пояснює прикладами, що ґрунтуються на власних спостереженнях; дає порівняльну
характеристику біологічним явищам з поясненням причин подібностей й
відмінностей; встановлює і обґрунтовує причиннонаслідкові зв’язки; визначає
можливості практичного застосування результатів дослідження; виявляє
переконання і активно проявляє ціннісні орієнтації, здійснюючи
вибір завдань і рішень
|
|
12
|
Учень/учениця виявляє системні знання з біології,
усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях;
самостійно аналізує біологічні явища і процеси, виявляє особисту позицію щодо
них; використовує знання з інших предметів для виконання
ускладнених завдань; знаходить та використовує додаткові джерела інформації
для виконання навчального завдання; уміє виокремити проблему і визначити
шляхи її розв’язання, приймати рішення, аргументувати власне ставлення до
різних поглядів на об’єкт вивчення, бере участь у дискусіях, вирішенні
проблемних питань
|
Немає коментарів:
Дописати коментар