КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З ІСТОРІЇ
У СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ
Предметні компетентності:Комплексним показником рівня історичної освіти є історична компетентність учнів, тобто здатність пізнавати минуле, заснована на знаннях, ціннісних орієнтирах і досвіді, набутих під час навчання.
До елементів історичної компетентності належать:
Хронологічна,тобто уміння орієнтуватися в історичному часі, встановлювати близькі та далекі причино-наслідкові зв’язки, розглядати суспільні явища в конкретно-історичних умовах, виявляти зміни і тяглість життя суспільства;
Просторова компетентність – уміння орієнтуватися в історичному просторі та знаходити взаємозалежності в розвитку суспільства, господарства, культури і природного довкілля;
Інформаційна компетентність – уміння працювати з джерелами історичної інформації, інтерпретувати зміст джерел, визначати їх надійність, виявляти і критично аналізувати розбіжності в позиціях авторів джерел;
Логічна компетентність – уміння визначати і застосовувати теоретичні поняття для аналізу й пояснення історичних подій та явищ, ставити запитання та шукати відповіді, розуміти множинність трактувань минулого та зіставляти різні його інтерпретації;
Аксіологічна компетентність – уміння формулювати оцінку історичних подій та історичних постатей, суголосну до цінностей та уявлень відповідного часу чи відповідної групи людей, осмислювати зв’язки між історією і сучасним життям.
При оцінюванні навчальних досягнень з історії
враховується:
·
рівень
оволодіння історичними знаннями; знання хронологічних меж періодів,
найважливіших історичних подій і процесів; визначення характерних суттєвих рис
історичних явищ і подій;
·
рівень умінь
групування (класифікації) фактів за вказаною ознакою, розкриття
причинно-наслідкових зв'язків між подіями;
·
рівень
оволодіння практичними вміннями й навичками роботи з історичними джерелами;
обґрунтування власного ставлення учня до історичної події, явища, діяча.
Рівні навчальних досягнень
|
Бали
|
Критерії навчальних досягнень учнів
|
І. Початковий
|
1
|
Учень
(учениця) називає одну-дві події, дати, історичні постаті чи
історико-географічні об'єкти
|
2
|
Учень
(учениця) називає декілька подій, дат, історичних постатей або
історико-географічних об'єктів; вибирає правильний варіант відповіді на рівні
«так-ні»; має загальне уявлення про лічбу часу в історії
|
|
3
|
Учень
(учениця) двома-трьома простими реченнями розповісти про історичну подію чи
постать; упізнати її за описом; співвіднести рік зі століттям, століття - з
тисячоліттям; має загальне уявлення про історичну карту
|
|
ІІ. Середній
|
4
|
Учень
(учениця) репродуктивно відтворює невелику частину навчального матеріалу
теми, пояснюючи історичні терміни, подані в тексті підручника, називаючи
одну-дві основні дати; показуючи на карті історико-географічний об'єкт
|
5
|
Учень
(учениця) з допомогою вчителя відтворює основний зміст навчальної теми,
визначати окремі ознаки історичних понять, називати основні дати; показувати
на історичній карті основні місця подій
|
|
6
|
Учень
(учениця) самостійно відтворює фактичний матеріал теми, давати стислу
характеристику історичній постаті, установлювати послідовність подій;
користуватись за допомогою вчителя наочними та текстовими джерелами
історичної інформації
|
|
ІІІ. Достатній
|
7
|
Учень
(учениця) послідовно й логічно відтворює навчальний матеріал теми, виявляє
розуміння історичної термінології, характеризує події (причини, наслідки,
значення), виокремлює деякі ознаки явищ і процесів; «читає» історичні карти з
допомогою їх легенди; використовує історичні документи як джерело знань
|
8
|
Учень
(учениця) володіє навчальним матеріалом і використовує знання за аналогією,
дає правильне визначення історичних понять, аналізує описані історичні факти,
порівнює однорідні історичні явища, визначає причинно-наслідкові зв'язки між
ними, встановлює синхронність подій у межах теми; дає словесний опис
історичних об'єктів, використовуючи легенду карти
|
|
9
|
Учень
(учениця) оперує навчальним матеріалом, узагальнює окремі факти та формулює
нескладні висновки, обґрунтовуючи їх конкретними фактами; дає порівняльну
характеристику історичних явищ, самостійно встановлює причинно-наслідкові
зв'язки; синхронізує події в межах курсу, аналізує зміст історичної карти
|
|
ІV. Високий
|
10
|
Учень
(учениця) використовує набуті знання для вирішення нової навчальної проблеми;
виявляє розуміння історичних процесів; робить аргументовані висновки,
спираючись на широку джерельну базу; рецензує відповіді учнів; співставляє й
систематизує дані історичних карт; синхронізує події вітчизняної та
всесвітньої історії
|
11
|
Учень
(учениця) володіє глибокими знаннями, може вільно та аргументовано
висловлювати власні судження, співвідносити історичні процеси з періодом на
основі наукової періодизації історії
|
|
12
|
Учень
(учениця) системно володіє навчальним матеріалом; самостійно характеризує
історичні явища, виявляє особисту позицію щодо них; уміє виокремити проблему
й визначити шляхи її розв'язання; користується джерелами інформації, аналізує
та узагальнює її
|
Історичні компетентності
|
Знаю
(початковий-1,2,3
Середній-4,5,6,)
|
Вмію
(достатній-7,8,9)
|
Розумію
(високий
-10,11,12)
|
Рівень
навчальних досягнень
|
Хронологічна компетентність,
тобто уміння орієнтуватися в історичному часі, встановлювати близькі та
далекі причино-наслідкові зв’язки, розглядати суспільні явища в
конкретно-історичних умовах, виявляти зміни і тяглість життя суспільства;
|
Основні події
,періоду ,який вивчається;
Як співвідносити
дати подій із століттям,століття із тисячоліттям;
Як співвідносити
події з певним періодом історії.
|
Правильно
користуватися лінією часу;
Встановлювати
послідовність та синхронність істричних
подій;
Складати
хронологічні таблиці
|
Як синхронізувати
події історії України та всесвітньої історії;
Виділяти сутнісні
ознаки історичного періоду чи етапу;
|
|
Просторова
компетентність – уміння
орієнтуватися в історичному просторі та знаходити взаємозалежності в розвитку
суспільства, господарства, культури і природного довкілля;
|
Визначати географічне положення країни;
Показувати на
карті місця історичних подій;
Читати історичну
карту ,використовуючи легенду карти;
|
Виконувати завдання на контурній карті;
Використовувати
карту як джерело інформації при характеристиці істричних подій ,явищ;
|
Як визначати
причини та наслідки історичних подій,пов’язаних з геополітичними чинниками і
факторами навколишнього середовища з допомогою карти
|
|
Інформаційна
компетентність – уміння
працювати з джерелами історичної інформації, інтерпретувати зміст джерел,
визначати їх надійність, виявляти і критично аналізувати розбіжності в
позиціях авторів джерел;
|
Історичні факти ,терміни
й поняття або їх ознаки;
|
Самостійно здобувати
інформацію з тексту підручника з історії;
Аналізувати
нескладні джерела історичної
інформації;
|
Як формулювати
емоційно ціннісну оцінку історичних подій і діяльності історичних осіб
|
|
Логічна
компетентність – уміння
визначати і застосовувати теоретичні поняття для аналізу й пояснення
історичних подій та явищ, ставити запитання та шукати відповіді, розуміти
множинність трактувань минулого та зіставляти різні його інтерпретації;
|
Розповідати
про історичні події та явища та
описувати їх;
Ставити
запитання та шукати відповіді;
|
Як визначати причини,сутність,наслідки та
значення історичних подій та явищ;
Спів ставляти
різні точки зору подій чи явищ.
|
||
Аксіологічна
компетентність – уміння
формулювати оцінку історичних подій та історичних постатей, суголосну до
цінностей та уявлень відповідного часу чи відповідної групи людей,
осмислювати зв’язки між історією і сучасним життям.
|
Історичні постаті,
видатних діячів періоду, який вивчається.
|
Складати і
давати історичну характеристику видатним діячам;
|
Висловлювати власну точку зору щодо історичної інформації й обгрунтувати
її;
|
Дата _____________ Прізвище,ім’я_________________
Листок самооцінювання :
Види завдань
|
Мої досягнення
|
Оцінювання учителем
|
1.Реставрація тексту
|
||
2. Хронологічні
задачі
|
||
3. Сенкан
|
||
4. Тестування
|
||
5. Робота з ілюстраціями
|
||
6. Історичні терміни й поняття
|
||
7.Відповідники
|
||
Немає коментарів:
Дописати коментар