3.15.2020

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з математики


Критерії оцінювання
навчальних досягнень учнів
з МАТЕМАТИКИ
До навчальних досягнень учнів з математики, які підлягають оцінюванню, належать:
·         теоретичні знання, що стосуються математичних понять, тверджень, теорем, властивостей, ознак, методів та ідей математики;
·         знання, що стосуються способів діяльності, які можна подати у вигляді системи дій (правила, алгоритми);
·         здатність безпосередньо здійснювати уже відомі способи діяльності відповідно до засвоєних правил, алгоритмів (наприклад, виконувати певне тотожне перетворення виразу, розв'язувати рівняння певного виду, виконувати геометричні побудови, досліджувати функцію на монотонність, розв'язувати текстові задачі розглянутих типів тощо);
·         здатність застосовувати набуті знання і вміння для розв'язання навчальних і практичних задач, коли шлях, спосіб такого розв'язання потрібно попередньо визначити (знайти) самому.
Відповідно до ступеня оволодіння зазначеними знаннями і способами діяльності виокремлюються такі рівні навчальних досягнень школярів з математики:

Початковий рівень ‑ учень(учениця) називає математичний об'єкт (вираз, формули, геометричну фігуру, символ), але тільки в тому випадку, коли цей об'єкт (його зображення, опис, характеристика) запропоновано йому (їй) безпосередньо; за допомогою вчителя виконує елементарні завдання.
Середній рівень ‑ учень (учениця) повторює інформацію, операції, дії, засвоєні ним (нею) у процесі навчання, здатний (а) розв'язувати завдання за зразком.
Достатній рівень ‑ учень (учениця) самостійно застосовує знання в стандартних ситуаціях, вміє виконувати математичні операції, загальні методи і послідовність (алгоритм) яких йому (їй) знайомі, але зміст та умови виконання змінені.
Високий рівень ‑ учень (учениця) здатний(а) самостійно орієнтуватися в нових для нього (неї) ситуаціях, складати план дій і виконувати його; пропонувати нові, невідомі йому (їй) раніше розв'язання, тобто його (її) діяльність має дослідницький характер.

Оцінювання якості математичної підготовки учнів з математики здійснюється в двох аспектах: рівень оволодіння теоретичними знаннями та якість практичних умінь і навичок, здатність застосовувати вивчений матеріал під час розв'язування задач і вправ

Критерії оцінювання усної перевірки результатів навчання учнів з математики
Критеріями оцінювання усної перевірки результатів навчання учнів є: якості знань та умінь - повнота і глибина, конкретність і узагальненість, правильність, системність та систематичність, усвідомленість та автоматизація; культура мовлення – це послідовність викладу матеріалу, правильне вживання термінів, повнота у формулюванні висновків, згорнутість та розгорнутість і т.п.); суб'єктивні якості – самостійність, активність, швидкість, оперативність, гнучкість та міцність.
Усні відповіді учнів на уроках математики оцінюються вчителем за 12-бальною шкалою за такими критеріями:
Рівні навчальних досягнень учнів
Бали
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
І Початковий

1
Учень (учениця) розпізнає математичні об'єкти (приклади, вирази, задачі, геометричні фігури, величини тощо), може виділити їх серед інших, називає окремі суттєві ознаки запропонованих математичних об'єктів; відповідь його фрагментарна; за допомогою вчителя виконує найпростіші математичні завдання
2
Учень (учениця) вміє пригадати раніше вивчений матеріал в результаті його безпосереднього сприймання; розв'язує математичні завдання з допомогою вчителя ; застосовувати знання за зразком ; вміє наводити приклади за аналогією, за підказкою вчителі
3
Учень (учениця) розпізнає та відтворює інформацію в конкретній ситуації; усвідомлює математичні закономірності в результаті виконання значної кількості аналогічних практичних вправ; вміє розв'язувати однотипні завдання, допускає помилки під час одночасного виконання прямих і обернених дій;
ІІ Середній
4
Учень (учениця) розуміє основний навчальний матеріал, ілюструє визначення математичних понять прикладами з підручника; виконує математичні завдання в межах вивченого матеріалу за відомими йому алгоритмами з частковою допомогою вчителя; правильно розв'язує більшість математичних завдань; не вміє пояснити свої дії (наприклад, прийом обчислення)


5
Учень (учениця) вміє пояснити теоретичні поняття за допомогою схем та таблиць; має повні знання , вміє визначити всі ознаки поняття та їх зв'язки одне з одним ; вміє самостійно відтворити навчальний матеріал або його частини без опори на зовнішні опори; вміє порівнювати явища та факти за однією ознакою
6
Учень (учениця) вміє перевести математичні символи у вербальні; вміє розгорнуто пояснити способи виконання практичних дій ; вміє переносити знання і вміння в знайомих і незнайомих ситуаціях у рамках вивченого тобто в межах певного виду завдань ; вміє порівнювати математичні явища та факти за кількома ознаками
III Достатній
7

Учень (учениця) застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях; виправляє помилки, на які вказує йому вчитель; пояснює та обґрунтовує математичні твердження й способи виконання завдань; робить самостійні висновки на основі індуктивного шляху вивчення нового матеріалу
8
Учень (учениця) володіє глибиною знань, вміє визначати суттєві ознаки того чи іншого поняття ; усвідомлює математичні поняття, факти та закономірності, які виражені різними засобами (таблицями, схемами , узагальненими записами тощо); вміє швидко й оперативно виправити власні помилки та їх обґрунтувати
9
Учень (учениця) усвідомлює суттєві і несуттєві зв'язки між знаннями, розуміє способи і принципи отримання знань;
вміє застосовувати інформацію в нових умовах без підказки вчителя; вміє згорнуто пояснити основний зміст математичних понять чи способів практичних дій; усвідомлює та вміє визначати елементи, які складають зміст того чи іншого факту чи явища; узагальнює сюжетні і абстрактні задачі
IV Високий
10
Учень (учениця) учень володіє міцними знаннями, вміє оперативно їх відтворювати в різних ситуаціях; уміло користується математичною термінологією; використовує набуті знання і вміння під час розв'язування завдань творчого характеру, пропонує нові шляхи розв'язання математичних задач; правильно висловлює математичні міркування та обґрунтовує їх, згорнуто та компактно висловлює свої знання; володіє варіативністю способів застосування знань; володіє навичками самоконтролю
11
Учень (учениця) вміє називати різні варіативні ситуації, в яких можна застосовувати те чи інше знання чи вміння; вміє будувати логічні алгоритми виконання математичних завдань; вміє класифікувати конкретні явища за кількома ознаками, робити певні висновки
12
Учень (учениця) вміє самостійно зконструювати кілька способів розв'язання однієї і тієї ж задачі або розробити нестандартний підхід до розв'язування подібних задач; уміє швидко вибрати потрібний спосіб діяльності із кількох відомих; вміє творчо переробляти інформацію, в результаті чого складати загальний план дій; володіє дедуктивними навичками осмислення навчальним матеріалом

Критерії оцінювання письмових робіт з математики
            Об’єктами перевірки й оцінювання навчальних досягнень учнів з математики є знання, уміння та навички, засвоєння яких передбачено програмою з математики, здатність застосовувати вивчений матеріал під час розв’язування завдань.
    Письмова перевірка знань, умінь і навичок учнів із математики:
Критеріями оцінювання письмових робіт із математики є: правильність виконаної роботи та  її обсяг.
Оцінювання письмових робіт із математики
Рівні навчальних досягнень учнів
Бали
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
І
Початковий

1
Учень (учениця) виконує роботу частково; допускає в роботі 9 і більше помилок

2
Учень (учениця) допускає в роботі 8 грубих помилок, або правильно виконує 1/3 запропонованих завдань; 7 грубих та 2 негрубих; 6 грубих та 3-4 негрубих

3
Учень (учениця) допускає в роботі 7 грубих помилок;
6 грубих та 2 негрубих; 5 грубих та 3-4 негрубих
II
Середній
4
Учень (учениця) допускає в роботі 6 грубих помилок; 5 грубих та 2 негрубих; 4 грубих та 3-4 негрубих

5
Учень (учениця) допускає в роботі 5 грубих помилок, або правильно виконує ½  запропонованих завдань; 4 грубих та 1-2 негрубих; 3 грубі та 3-4 негрубі помилки

6
Учень (учениця) допускає в роботі 4 грубі помилки;
3 грубі та 2-3 негрубі; 2 грубі та 4 негрубі помилки
III
Достатній

7
Учень (учениця) допускає в роботі 3 грубі помилки;
1 грубу і 3-4 негрубі помилки; 2 грубі і 2 негрубі помилки

8
Учень (учениця) допускає в роботі 2 грубі помилки, або правильно виконує 2/3 запропонованих завдань; 1 груба і
2 негрубі помилки

9
Учень (учениця) допускає в роботі 1 грубу помилку; 2 негрубі помилки
IV
Високий

10
Учень (учениця) допускає в роботі 1 негрубу помилку, або 2-3 виправлення

11
У роботі – 1-2 виправлення

12
Робота в повному обсязі виконана правильно і охайно
Під час перевірки математичних знань слід розрізняти грубі і негрубі помилки.
До грубих помилок належать:
·         обчислювальні помилки в завданнях
·         помилки у визначенні порядку виконання арифметичних дій
·         неправильне розв’язання задачі (пропуск дій (дії), неправильний добір дій (дії), зайві дії
·         незакінчене розв’язання задачі чи прикладу
·         невиконане завдання (не приступив до його виконання)
·         незнання або неправильне застосування властивостей, правил, алгоритмів, існуючих залежностей, які лежать в основі завдань чи використовуються в ході їх виконання
·         невідповідність пояснювального тексту, відповіді завдання, назви величин виконаним діям та отриманим результатам
·         невідповідність виконаних вимірювань та геометричних побудов даним параметрам завдання.
Негрубими помилками є:
·         нераціональні прийоми обчислення, якщо ставилась вимога скористатися такими прийомами
·         неправильна побудова чи постановка запитань до дій (дії) під час розв’язання задачі
·         неправильне чи неграмотне з точки зору стилістики або за змістом формулювання відповіді задачі
·         неправильне списування даних (чисел, знаків) задачі з правильним її розв’язанням
·         не закінчене (не доведене) до логічного кінця перетворення
·         помилки в записах математичних термінів, символів
·         відсутність відповіді у завданні або помилки в записі відповіді.

Дві негрубі помилки вважають за одну грубу помилку. Виправлення є недоліками роботи.


Немає коментарів:

Дописати коментар

Днь Соборності України

У нашій філії відбулася урочиста інформаційна лінійка, присвячена Дню Соборності України – дню, що символізує єдність нашого народу та непох...